SENAMTULANG PENINGGI BADAN

Tau gak kalau emosi dapat mempengaruhi ketinggian kita?Berada dalam keadaan yang stress dan marah akan menyebabkan anda menjadi pendek.Kalau begitu berarti apakah bisa kita menjadi tinggi apabila kita gembira???
Jawabannya adalah iya.
Hasil penelitian mendapatkan kesimpulan bahwa banyak yang telah berhasil menambah tinggi badan melalui yoga.Melalui yoga kita dapat memanjangkan tulang kita dan yoga sendiri juga baik bagi kesehatan.
Yang perlu diingat bagi seorang muslim adalah tidak hanya yoga yang dapat kita gunakan sebagai alat untuk mereduksi tingkatan stres kita tetapi ingatlah kita memiliki amal ibadah yaitu “SHALAT”.
Gunakanlah shalat bukan saja sebagai suatu ritual dan kewajiban tetapi pahamilah shalat sebagaimana yang diajarkan nabi Muhammad SAW.Trus selesai shalat,berdoa dah sama Allah.Moga2 tinggi kita nambah.heheheh
TEKNIK!!
yoga
A.Memusingkan Lengkungan Pelvis
Duduk seperti gambar diatas. Letakkan Kedua-dua tangan anda diatas lutut. Pusingkan Lengkungan pelvis anda secara perlahan-lahan. Lakukan sebanyak 26 pusingan atau 1-2 menit setiap arah.
B.Spinal Flex
Duduk seperti gambar dibawah. Pegang betis anda. Tarik nafas sekuat-kuatnya (tarik tulang belakang anda ke atas secara maksimum), pastikan bahu anda tidak bergerak dan kepala anda dalam keadaan tegak. Jangan gerakkan kepala anda kebawah dan atas. Lepaskan nafas dan turunkan tulang belakang anda perlahan-lahan.
spinalflex
C.Spinal Flex On Heels…
Duduk di atas tumit anda seperti gambar dibawah. Letakkan tangan anda di atas paha anda. Lakukan latihan pernafasan seperti spinal flex selama 1-2 menit
spinal03
D.Neck Rolls…
Duduk dengan meluruskan tulang belakang anda tetapi secara santai. Pusingkan kepala anda seperti dalam gambar. Lakukan sekurang-kurangnya satu menit untuk setiap arah.
f94a6e15
E.Side Twists…
Duduk diatas tumit anda. Letakkan tangan anda di atas bahu anda dengan jari anda kedepan (kecuali ibu jari dibagian belakang). Tarik nafas dan pusing ke kiri. Lepas nafas dan pusing ke kanan. Pusing kepala anda kekiri dan ke kanan. Pastikan anda berada dalam keadaan tegak dan merasakan tarikan tulang belakang anda. Lakukan sebanyak 26 kali atau 1-2 menit
spinal08
F.Side Bends…
Letakkan kedua-dua tangan anda diatas leher anda. Bengkokkan badan anda dalam keadaan tegak seperti dalm gambar dibawah sehingga siku buku anda menyentuh lantai. Pastikan anda melakukan latihan pernafasan sewaktu anda membengkokkan badan. Lakukan selam 1-2 menit atau 26 kali.
spinal09
G.Shoulder Shrugs…
Duduk di atas lutut anda dalam keadaan bebas. Tarik nafas anda dengan bahu anda ke atas dan turunkan bahu anda sewktu anda melepaskan nafas. Lakukan selama 1-2 menit
spinal10
H.Cobra…
Baring di atas lantai seperti gambar dibawah. Semasa anda menarik nafas, tarik tulang belakang anda ke atas secara maksimum. Lakukan selama 1-2 menit.Kemudian rehat 1-3 menit.
spinal11
I.Rock and Roll on the Spine…
Bawa lutut anda ke dada anda, pegang dengan lengan anda dan lakukan seperti dalam gambar.Lakukan selama 1-2 menit.
y2
J.Life Nerve Stretch…
Duduk seperti gambar dibawah. Letakkan kaki kanan anda pada paha kiri anda. Secara perlahan-lahan, bengkokkan badan anda untuk memegang jari kaki anda. Lakukan latihan pernafasan ketika ini. Lakukan selama 1-2 menit bagi setiap bagian.
spinal14
K.Cat Cow…
Letakkan betis, lutut dan tangan anda di atas lantai seperti gambar dibawah. Tarik nafas dengan kepala anda ke bawah. Pastikan tangan anda berada dalm keadaan tegak. Semasa anda melepaskan nafas, perlahan-lahan naikkan kepala anda ke atas. Pastikan anda merasakan tarikan tulang belakang. Lakukan selama 1-3 menit.
spinal15
L.Alternate Leg Stretches…
Buka kaki anda seluas-luasnya. Pegang jari kaki anda seprti gambar di bawah. Pastikan kaki anda dalam keadaan tegak. Lakukan latihan pernafasan semasa memegang jari kaki anda. Pastikan tulang belakang anda tidak bengkok ketika anda melakukan latihan ini. lakukan selama 1-2 menit
spinal13
M.Pick Me Up Exercise..
Pegang kaki anda seperti dalam gambar di bawah. Lakukan latihan ini semasa 1-2 menit. Pastikan anda melakukan latihan pernafasan dan merasakan tarikan tulang belakang.
spinal16
N.Relaxation…
Rehatkan tulang belakang anda…..
y1
Saya harap mulai dari sekarang yang merasa”rendah” jangan sering2 emosi ya:D.
Kalau ada masalah jangan dipikirin.
Kita enjoy2 aja.Sapa tau sekarang pendek tp 2 tahunl agi 180cm gara2 keseringan senyum.
hahahaha

1 komentar untuk "SENAMTULANG PENINGGI BADAN"

close